fbpx

Kwestie rozliczania podatku przy sprzedaży wysyłkowej

Po wejściu w życie znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług przedsiębiorcy będą musieli nauczyć się na nowo rozliczać VAT. Założenia teoretyczne są proste, jednak w praktyce firmy napotkają różne trudności. Jednym z przykładów jest kwestia rozliczenia podatku przy sprzedaży wysyłkowej, kiedy odbiorca płaci przy odbiorze…
 

Po Nowym Roku dla prawidłowego rozliczenia VAT niezbędne będzie właściwe identyfikowanie momentów powstawania obowiązków podatkowych. Sedno w tym, że trzeba to będzie robić w odmienny sposób, zrywając z wieloletnimi przyzwyczajeniami.

Sprzedaż wysyłkowa a rozliczanie podatku – obecnie

W przypadku sprzedaży wysyłkowej, obecnie obowiązujące przepisy mówią, że jeśli nabywca zapłacił za towar całą jego wartość (płatność z góry) lub część, momentem powstania obowiązku podatkowego jest data zapłaty – całości lub części. Podobnie jest w przypadku płatności przy odbiorze, ponieważ momentem jest data otrzymania zapłaty za wysłany towar.

Rozliczanie podatku przy płatności przy odbiorze – od stycznia 2014

W znowelizowanej ustawie o VAT, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2014 r., zabraknie przepisu, który określa moment powstawania obowiązku podatkowego dla sprzedaży, w której nabywca płaci przy odbiorze. Moment dla tego typu transakcji będzie określany na zasadach ogólnych, co oznacza, że to nie data zapłaty będzie decydować o powstaniu obowiązku podatkowego, lecz data odbioru towaru przez nabywcę.

Jeśli zatem przedsiębiorca oferuje swoim klientom metodę płatności przy odbiorze, dla prawidłowego wyliczenia VAT będzie on musiał wiedzieć, kiedy dokładnie nabywcy odebrali wysłane towary. Należy zatem każdorazowo zbadać, kiedy ma miejsce dostawa towarów, czyli w którym momencie powstał obowiązek podatkowy – uwzględniając jednak, by wydanie towaru rozpoznawać w momencie przekazania towaru klientowi, a nie kurierowi, odpowiedzialnemu przed sprzedawcą za dostarczenie przesyłki.To może rodzić spore komplikacje, bowiem ta kategoria danych nie była dotąd potrzebna do przygotowywania deklaracji VAT.

Niemałym wyzwaniem będzie rozliczanie VAT od sprzedaży, które nastąpiły na przełomie miesięcy. Bez dokładnej informacji o dacie odbioru towaru, nie będzie wiadomo, czy daną transakcję wykazać już w najbliższej deklaracji VAT czy dopiero w kolejnym miesiącu.

Podsumowując: przedsiębiorcy, którym zależy na dawaniu swoim klientom opcji płatności przy odbiorze, będą musieli wdrożyć sposób efektywnego przetwarzania informacji o datach odbioru wysłanych towarów. A może, w konsekwencji wprowadzenia znowelizowanej ustawy o VAT, forma płatności za pobraniem przejdzie do historii?
 

Źródło: http://blog.sage.com.pl


 

Dowiedz się na co zwrócić uwagę wybierająć system ERP do swojej firmy

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Sprawdzony system obiegu dokumentów

W Symfonia eDokumenty znajdziesz sprawdzone przez tysiące użytkowników schematy obiegu dokumentów.

  • Uporządkuj pisma, emaile, faktury, umowy i wszelkie dokumenty i pliki wymagające archiwizacji.
  • Wybierz i zainstaluj gotowe, bogate w funkcjonalność aplikacje do cyfryzacji popularnych procesów.
  • Skorzystaj ze sprawdzonych zasad przetwarzania informacji i dokumentów w firmie.

TEMATY POKREWNE

Firma z branży elektronika

Case study z branży #Handel Komu pomogliśmy? Klient zajmujący się sprzedażą użytkowej elektroniki oraz różnego rodzaju akcesoriami dziecięcymi. Swoje produkty importuje głównie z Chin, a

Czytaj więcej >

Firma z branży przetwórstwa

Case study z branży #Finanse i Księgowość Komu pomogliśmy? Naszym klientem jest polski oddział irlandzkiej firmy, zajmującej się rozbiorem bydła i sprzedażą poszczególnych część tuszy

Czytaj więcej >
Chcesz wdrożyć system Symfonia ERP?

Masz pytania dotyczące wdrożenia ERP, optymalizacji procesów lub dostosowania rozwiązań IT do potrzeb Twojej firmy? Skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci znaleźć idealne rozwiązanie.

Oddzwonimy do Ciebie w przeciągu 180 sekund.

Porozmawiajmy o Twoich potrzebach

*Wyrażam zgodę na kontakt przez Positiv S.C., za pośrednictwem telefonu (połączenia telefoniczne, SMS, MMS), w celu przekazania informacji handlowych, w tym ofert Positiv S.C., na podany przez mnie numer telefonu.

Pobierz DEMO

i testuj oprogramowanie Symfonia za darmo

Oddzwonimy w przeciągu 180 sekund